9/14/2018 0

Porozmawiajmy - zespół policystycznych jajników część trzecia - dieta


Dzień dobry kochani. Czas na kolejną, już trzecią część o zespole policystycznych jajników. Tym razem zajmiemy się nieco dietą i przyjrzymy się poszczególnym składnikom powszechnie stosowanym w codziennym odżywianiu. Na pierwszy ogień idą tłuszcze, będą także białka i węglowodany a także witaminy i składniki mineralne, będzie aktywność fizyczna i przykładowy jadłospis, ale to po kolei. Dzisiaj zajmiemy się tłuszczami.
Powiem wam, że ja w tym tygodniu absolutnie nie pilnuje diety, złapałam jakieś paskudne przeziębienie i mam takie różne zawirowania smakowe, że wariuje. A i hormony szaleją bo moje nastroje są bardzo zmienne, ogólnie średnio się czuję i chodzę jak chmura gradowa na przemian z uśmiechniętym słońcem. Ale cóż - takie życie, taka przypadłość, taka jestem i już. Na szczęście nie boli mnie już głowa bo w tym tygodniu to trzy dni miałam wyjęte z życiorysu. Waga na razie bez zmian, co prawda aktywność fizyczna równa prawie zero, praca a po pracy kanapa, koc i kubki z herbatą i leki. Ale mam nadzieję, że mi przejdzie i wracam do akcji. A jak u was sytuacja, czekam na wasze komentarze i wiadomości. A teraz zapraszam was na lekturę o tłuszczach, artykuł poniżej przygotowała Ewelina - dietetyk, której bardzo dziękuje za pomoc. Ewelinę znajdziecie na Dietifit


Opracowanie Ewelina Tabaczar

Zespół policystycznych jajników – dieta, cz. 1

Zdrowie kobiety zależy od wielu czynników, m.in. sposobu żywienia, stylu życia, stosowania używek, aktywności fizycznej, środowiska społecznego oraz pracy a także od uwarunkowań genetycznych i opieki zdrowotnej. Bardzo ważnym aspektem jest prawidłowo zbilansowana dieta, która dostarczy wszystkich niezbędnych składników odżywczych, w tym składników mineralnych i witamin. Utrzymywanie prawidłowej masy ciała będzie sprzyjać prawidłowemu funkcjonowaniu układu rozrodczego, natomiast aktywność fizyczna poprawia wrażliwość na insulinę pomagając w utrzymaniu odpowiedniej masy ciała.

Cenne tłuszcze roślinne przy insulinooporności.

Składniki pokarmowe zawarte w żywności w znacznym stopniu wpływają na poziom hormonów w organizmie, a zwłaszcza insuliny. Istotnym punktem w żywieniu jest spożywanie tłuszczy roślinnych. Mowa tu o jedno- i wielonienasyconych kwasach tłuszczowych, które znajdziemy m.in. w oliwie, oleju rzepakowym czy oleju lnianym.

Omega-3 i omega-6.

W przypadku pojawienia się problemu z poczęciem dziecka ważną rolę odgrywają także kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 a przede wszystkim zachowanie ich prawidłowych proporcji. Występują one we wspomnianych już olejach roślinnych: rzepakowym, lnianym, słonecznikowym a także w oleju krokoszkowym. Produkty takie jak: łosoś, makrela, tuńczyk, olej z orzechów włoskich czy olej lniany obfitują w kwasy omega-3 dlatego ważne aby znalazły się w diecie osób z insulinoopornością czy cukrzycą typu 2.

Jakich tłuszczy unikać?

Zdecydowanie powinno się natomiast ograniczyć spożycie kwasów tłuszczowych nasyconych i zrezygnować z tzw. izomerów TRANS, których w diecie powinno znaleźć się najmniej jak to możliwe a zalecenia dotyczą < 1% z ogólnej puli energii w ciągu dnia. Wspomniane kwasy tłuszczowe nasycone znajdziemy m.in. w serach podpuszczkowych, śmietanie, tłustym mleku, oleju palmowym czy tak modnym w ostatnich latach oleju kokosowym, natomiast izomery TRANS w twardych margarynach tzw. kostkowych, przemysłowo wytwarzanych wyrobach piekarniczych: ciastkach i ciastach, zupach i sosach w proszku, frytkach, chipsach, czekoladzie czy gotowych daniach typu fast food. Zwiększenie tych produktów w diecie kosztem zmniejszenia udziału olejów roślinnych wpływa na niepłodność.
Odpowiedni rodzaj kwasów tłuszczowych dostarczanych wraz z posiłkami przyczynia się do poprawy parametrów metabolicznych i hormonalnych u kobiet z PCOS.


Literatura:
Hajduk M., Wpływ wybranych składników pokarmowych na funkcjonowanie układu rozrodczego u kobiet, Endokrynologia, Otyłość i Zaburzenia Przemiany Materii 2013, tom 9, nr 1

Bojanowska M., Kostecka M., Dieta i styl życia jako czynniki wpływające na płodność, Problemy nauk biologicznych, Tom 67 2018, Numer 2 (319), Strony 425-439

Ostrowska L., Karecka U., Wpływ diety i aktywności fizycznej na płodność kobiet, Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2017, Tom 23, Nr 1




Zgadzam się z Eweliną, że tłuszcze są bardzo ważne i bardzo potrzebne w naszej codziennej diecie i nie wolno z nich absolutnie rezygnować. Muszą być dostarczane codziennie. 
Jedyne co mnie zaskoczyło to informacja, że przy zespole policystycznych jajników należy unikać oleju kokosowego - a jest on obecny w mojej diecie, powiem nawet, że używam go dość często - do smażenia naleśników, placków, do duszenia warzyw czy innych potraw. Ale wiem, że w przypadku policystycznych jajników dieta jest bardzo ważna a ja powoli ale stanowczo wprowadzam zmiany. I naprawdę warto się temu przyjrzeć bliżej. Do sałatek uwielbiam olej rzepakowy, wolę go dodawać do sałatek bardziej niż np. jogurt. 
Fast foody, kupne ciasta i ciastka, chipsy, paluszki - trzeba ograniczyć. Ja powiem wam szczerze, że kocham chipsy - tak, wiem, że są bardzo niezdrowe, ale każdy ma swoje jakieś słabości. I czasami, bardzo rzadko po nie sięgam. Mam taki dzień, że po prostu muszę je zjeść i już. Nie mam z tego powodów jakiś wyrzutów, ponieważ uważam, że we wszystkim należy zachować zdrowy rozsądek i czasami można sobie pozwolić na odrobinę szaleństwa - ale kochani naprawdę od czasu do czasu a nie co kilka dni. 
Unikam zup w proszkach, sosów, przetworzonych mocno dań, które są pełne niepotrzebnych składników. Margarynę omijam szerokim łukiem, czytam etykiety i wybieram świadomie produkty. To nie jest trudne a daje mnóstwo korzyści. Jak będziecie się wybierać na zakupy spróbujcie jakie to proste, fakt, zakupy zajmują odrobinę więcej czasu, ale to wszystko dla zdrowia. A jeżeli mamy problemy to kto nam pomoże jak nie my sami. Kochani w tym przypadku nie ma tak, że jakoś to będzie. Musimy się odrobinę postarać i zadbać o siebie i własne zdrowie. 
A wam co pomogło ? macie jakieś rady dotyczące diety, które wam pomogły ? podzielcie się nimi - porozmawiajmy. 


CZĘŚĆ PIERWSZA

CZĘŚĆ DRUGA

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Bardzo dziękuje za odwiedziny i pozostawiony komentarz. Będzie mi miło jak spotkamy się znowu. Drogi anonimie zostaw chociaż swoje imię. Wypróbowałaś/eś przepis z mojego bloga - podeślij mi zdjęcia a umieszczę go w galerii na fb.